Czym jest pozycjonowanie?

Zrozumieć pozycjonowanie

Pozycjonowanie stron internetowych, mówiąc łopatologicznie, to droga na sam szczyt wyszukiwarek. Podejmujesz określone działania, których celem jest osiągnięcie stanu, w którym twoja strona internetowa po wpisaniu konkretnego słowa lub grupy słów pojawi się na liście wyników jako pierwsza.

Pewnie doskonale rozumiesz, jak ogromne ma to znaczenie. Z wyszukiwarek korzystasz prawdopodobnie każdego dnia. Czy jednak w poszukiwaniu pożądanych treści, zagłębiałeś się kiedyś na trzecią, czwartą, a może dziesiątą stronę wyników? Przeważnie interesowały cię pierwsze trzy pozycje, czasem jeszcze mniej.

Choć jest to niemożliwe do określenia (każda branża rządzi się swoimi prawami), można przyjąć pewne mocno uśrednione założenia. Przyjmuje się, że figurowanie na pierwszej pozycji pozwala przejąć nawet 53 % ruchu. Oznacza to, że ponad połowa osób wyszukujących konkretne słowo lub frazę, trafi na twoją stronę! W przypadku pozycji drugiej, skuteczność spada do 17,6 %. Trzecia pozycja to jeszcze gorszy wynik, bo zaledwie 11,4 %. Im dalej, tym ciemniej – przy drugiej stronie wyników skuteczność wynosi od zaledwie 1 % w dół, czyli praktycznie nie ma żadnej wartości.

Wiele osób sądzi, że inwestycja w stworzenie nowoczesnej strony internetowej dla swojej firmy to gotowy przepis na sukces. W rzeczywistości sama strona jest warta tyle, co nic. Rolą statków nie jest stać w porcie. Twoja witryna musi wypłynąć w wirtualną przestrzeń, aby zaczęła na siebie zarabiać. Tylko wtedy wkład w jej stworzenie staje się wydatkiem racjonalnym.

SEO – co to znaczy?

Search Engine Optimization (SEO), czyli tłumacząc na język polski „optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych”. Prawdę powiedziawszy w Polsce optymalizacja, jak i pozycjonowanie to raczej dwie oddzielne kwestie. Optymalizację można uznać za element składowy całego procesu pozycjonowania strony. Jeżeli pozycjoner pomija ten składnik promocji strony internetowej (co automatycznie sprawia, że nie powinien nazywać się pozycjonerem), tak naprawdę odbiera sobie na długotrwały, liczący się sukces w rankingu wyszukiwarki. Optymalizacja jest niczym olej napędowy dla skutecznego procesu pozycjonowania.

Jak działa wyszukiwarka?

Może wydać się to dziwne, ale powyższe pytanie jest jednym z moich ulubionych. Dlaczego? Ponieważ pozwala uświadomić mi potęgę internetu i nowoczesnych technologii. Spróbuję więc przedstawić ci zasady funkcjonowania wyszukiwarki w sposób możliwie jak najbardziej obrazowy, oddziałujący na wyobraźnię. Dzięki temu nie tylko dowiesz się, ale naprawdę zrozumiesz, jak działa wyszukiwarka. A to już połowa sukcesu w osiąganiu zadowalających efektów w pozycjonowaniu.

Wszystko ma swój początek. Tym początkiem w świecie SEO jest pajączek. Zaraz, zaraz… jaki pajączek? Już tłumaczę. Pająk to potoczne określenia robota wyszukiwarki, inaczej – robota indeksującego. Mówiąc najprościej, robot ten uruchamiany jest w rozbudowanym spisie różnych stron internetowych, aby po kolei przedostawać się ze strony na stronę, idąc nie w setki, a miliony przeszukanych witryn. Czym jest ten rozbudowany spis? Może to być na przykład popularny i ceniony katalog stron, np. dmoz.org. Jak pewnie wiesz, nawet w tym spisie nie da się ogarnąć wszystkich istniejących stron. Pajączek dostając się jednak na każdą nową witrynę, potrafi zidentyfikować odwołania do kolejnych, nowych stron… i tak praktycznie bez końca. Robot przemierza cały internet, analizuje treści zawarte na stronach, zbiera dane o witrynie, odnośnikach, linkach wychodzących, linkach wewnętrznych, publikowanych tekstach, a przede wszystkim indeksuje strony. Indeksuje, czyli porządkuje informacje. Pajączek po przeanalizowaniu treści i wielu innych parametrów (wszystkich nie znamy, bowiem algorytm działania robota jest ścisłą tajemnicą każdej wyszukiwarki, nie mówiąc już o potężnym Google) porządkuje je w indeksie, czyli w wyszukiwarce. Koniec końców po wpisaniu w Google hasła „psy rasowe Warszawa” ukazują się na pierwszej stronie takie, a nie inne strony.

W jaki sposób wyszukiwarka może rozwinąć mój biznes?

Jeśli prowadzisz biznes internetowy, to sprawa jest oczywista. Twoje zyski opierają się przede wszystkim albo tylko na transakcjach zawieranych online. Logiczne, że w takiej sytuacji musisz korzystać z różnych form promocji (nie tylko SEO) aby zarabiać. Ale czy obecność w Google może pomóc lokalnej firmie z siedzibą na końcu ulicy?

Pozycjonowanie lokalne zaczyna mieć sens, kiedy mówimy o większych miejscowościach. Jeśli prowadzisz sklep spożywczy w wiosce liczącej kilka tysięcy mieszkańców, pojęcie SEO cię kompletnie nie dotyczy. Jeżeli jednak w mieście funkcjonują cztery warsztaty samochodowe, to już jak najbardziej. Wystarczy, że dziesięć osób każdego miesiąca użyje w Google hasła „mechanik Zamość”, aby dochody twojej firmy znacząco się zwiększyły.

Oprócz akcji najbardziej oczywistej, czyli przyciągania klientów do swoich usług, SEO stwarza znacznie więcej możliwości. Jeśli prowadzisz niszowy sklep z oświetleniem wzorowanym na wizerunek zwierząt, to dlaczego nie uruchomisz sprzedaży wysyłkowej? Automatycznie liczba potencjalnych klientów wzrasta do skali całego kraju, a nawet świata, o ile zadbasz o trochę bardziej skomplikowane operacje logistyczne.

Jak Zdobyć 50 Mocnych Linków Które Wypozycjonują Twoją Stronę W 5 Dni?

Niezawodna metoda wynikająca z trzech lat prac nad link buildingiem. Zdradzimy Ci nasz sekret za darmo!
Imię
Nazwisko
Adres e-mail
Nie spamujemy, tylko wysyłamy SEO porady i zniżki na profesjonalny link building :)