Wróć do listy wpisów
Link building
Agencja SEO i SEM > Blog > Link Building – co to jest i jak zrobić to efektywnie?

Link Building – co to jest i jak zrobić to efektywnie?

Link Building – co to jest i jak zrobić to efektywnie?

Do żadnego z procesów SEO nie przywiązywano tak dużej uwagi i analizy na przestrzeni ostatnich kilku lat, jak do link buildingu. W lokalnych wynikach wyszukiwań pojawiało się wiele zwrotów akcji, a w pozycjach fraz było sporo wzlotów i upadków. Mobilegeddon spowodował spore zamieszanie wśród agencji SEO, które nie wdrożyły swoim klientom stron mobile-friendly (RWD), a wytyczne dla Google Quality Raters pomogły agencjom udoskonalać i dopracowywać strategie SEO.

Co to jest link?

To nic innego, jak odsyłacz umieszczony na jednej stronie internetowej lub w dokumencie elektronicznym, który po kliknięciu przenosi użytkownika na inną witrynę. Składa się z dwóch podstawowych elementów: adresu strony www, do której prowadzi oraz anchor text, czyli widocznego tekstu, który przenosi na docelowy serwis. Każdy link ma swoje oznaczenie i atrybuty, które informują roboty Google, w jaki sposób na niego zareagować.

Wyróżnia się wiele rodzajów linków, a ich typologia jest bardzo szeroka, np. naturalne, czyli wstawiane przed użytkowników bezinteresownie, aby podzielić się wartościowymi i godnymi polecenia treściami. Doskonale pozycjonują daną stronę, lecz muszą spełniać kilka wymagań technicznych. Powinny być zaindeksowane, znajdować się w kodzie witryny podczas wizyty, mieć właściwy atrybut i nie zostać utworzone za pomocą JavaScript. Z kolei linki nienaturalne przyjmują zwykle formę spamowych komentarzy na blogach i forach.

Warto również wiedzieć, czym są linki nofollow i dofollow. Pierwsze z nich są odnośnikami, za którymi roboty Google nie muszą podążać. W znacznie mniejszym stopniu przyczyniają się do pozycjonowania i generowania ruchu na stronie. Linki dofollow to odnośniki, które nakazują algorytmom odwiedzić stronę. Mają więc większe znaczenie w kampanii SEO i świadczą o wartości adresu docelowego.

Jeśli chodzi o pozycjonowanie, linki są siłą napędową skutecznych działań. Ich odpowiednia liczba i rodzaj mogą pomóc Twojej stronie na zajęcie topowych pozycji w wynikach wyszukiwania, a idą za tym realne zarobki. Tworzenie złej jakości linków może doprowadzić z kolei do nałożenia kary przez Google, a to oznacza zniknięcie lub znaczny spadek w wynikach organicznych.

seo-1210158_1280

 

Czym jest link building?

W ten sposób określa się złożony proces polegający na zdobywaniu odnośników przychodzących (tzw. backlinków) do strony internetowej. Ich zadaniem jest zwiększenie wartości i widoczności witryny w wyszukiwarce. Link building oznacza tworzenie wartościowych treści, które użytkownicy chętnie udostępniają, jak również nawiązywanie kontaktów z innymi właścicielami serwisów. Odnośniki, które są zdobywane muszą pochodzić z wartościowych źródeł, a więc stron związanych z tematyką Twojej działalności. W dodatku należy stosować strategie zgodne z wytycznymi Google, ponieważ niektóre nieetyczne praktyki mogą skutkować nałożeniem kary w postaci spadku pozycji w rankingu lub zablokowania witryny.

Link building ma więc na celu pozyskiwanie jednokierunkowych hiperłączy do witryny internetowej w celu poprawy jej widoczności w wynikach wyszukiwania. Anchor to z kolei treść umieszczona pomiędzy znacznikami <a> w kodzie HTML. Może nią być słowo kluczowe, fraza zawierająca słowo kluczowe, tekst nawigujący (np. Sprawdź, Kliknij tutaj), adres URL lub grafika. W ostatnim przypadku to atrybut alt pełni funkcję tekstu odnośnika.

Link building jest obszarem, w którym wielu specjalistów SEO ma odmienne zdanie, co do sposobu skutecznego linkowania. Co więcej, zmiany w zasadach Google wymuszają nieustanną korektę tych działań. Przykładem jest aktualizacja algorytmu Pingwin.

Od wprowadzenia wersji 1.0 miną niedługo cztery lata (start nastąpił w kwietniu 2012 roku), a obecnie mamy już wersję 4.0. Pingwin konsekwentnie analizuje i (przynajmniej w teorii) usuwa z SERP-ów strony, których profil linków budzi podejrzenia co do jego naturalności. W 2012 roku Google określił tzw. „jakość” linku (link quality), która charakteryzuje jego wartość i znaczenie. Z kolei na początku 2015 roku John Mueller z Google podczas hangoutu powiedział, że unikałby link buildingu jako strategii SEO. Doprowadziło to do sporego poruszenia wśród społeczności związanej z branżą. Mimo to bardziej doświadczeni specjaliści wciąż uważają, że linki są ważnym elementem strategii budowania pozycji stron w wyszukiwarce. Mueller prawdopodobnie odnosił się do starych praktyk spamowania (czyli pozyskiwania na masową skalę wielu linków o słabej jakości), które mogą przysporzyć więcej szkody niż pożytku.

Najnowsze strategie link buildingu polegają na publikacji świetnej jakości treści zarówno na własnych stronach, jak i zewnętrznych wydawców. Każda akcja w świecie SEO pociąga za sobą reakcję, więc dochodzi w tej kwestii do nadużyć polegających na stosowaniu nadmiernej ilości nienaturalnych linków w treści. W konsekwencji, wydawcy nie zawsze wyrażają ochotę na publikacje i w efekcie tracą obie strony.

Standardy określane przez Google dotyczące jakości treści sukcesywnie są podnoszone (co idzie w parze z oczekiwaniami odbiorców), a ma to związek z przesyceniem contentu w sieci. Internauci dzielą się jedynie częścią publikowanych artykułów, a to oznacza, że tylko najlepsze mogą się przebić i tym samym zdobyć naturalne linki zamieszczone przez społeczność dzielącą się informacjami.

Metody pozyskiwania linków

  • Fora internetowe – to tutaj użytkownicy zadają pytania, na które inni udzielają odpowiedzi. Korzystając z okazji, możesz w komentarzach zostawić link do swojej oferty. Najpierw jednak wybierz te fora, które związane są z Twoją branżą.
  • Blogi firmowe – publikując artykuły eksperckie, poradniki i inne interesujące materiały na stronie, możesz zdobywać linki, które będą odsyłać użytkowników do Twojej oferty.
  • Artykuły sponsorowane – to jedna z naprawdę skutecznych form promocji, która poszerza grono potencjalnych klientów, zwiększa zasięg treści, buduje wizerunek marki oraz poprawia pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Artykuły powinny być jednak publikowane wyłącznie na popularnych i zaufanych portalach, które dopasowane są do tematyki Twojej działalności.
  • Wpisy gościnne – kolejny sposób zdobywania wartościowych linków, który polega na zamieszczaniu wpisów lub komentarzy ekspertów na stronie www, na prośbę lub zaproszenie innych firm. To doskonała okazja na publikowanie treści wraz z odnośnikiem do Twojej witryny. W ten sposób kreujesz wizerunek marki profesjonalnej i godnej zaufania.
  • Portale społecznościowe – social media służą między innymi do publikowania treści, które mają zainteresować odbiorców i zachęcić do udostępniania postów zawierających link do strony docelowej.
  • Inne – zastosowanie marketingu szeptanego do zdobywania pozytywnych opinii na temat Twoich produktów lub usług, a także zachęcanie swoich klientów do zamieszczenia krótkich recenzji i opinii, w których podzielą się swoimi doświadczeniami.

picjumbo.com_HNCK4023

Dlaczego link building jest nadal istotny?

Można zadać sobie pytanie – dlaczego specjaliści SEO wciąż zadają sobie tyle trudu w kampaniach link buildingowych, kiedy uzyskanie wymiernych korzyści staje się coraz trudniejsze? Odpowiedź jest jasna. Jest to konieczne do uzyskania znaczących pozycji w wynikach wyszukiwania Google i wyprzedzania konkurencji, która robi to samo. Link, chcąc nie chcąc, nadal jest jednym z kluczowych elementów pozycjonowania stron.

Przyjrzyjmy się kilku czynnikom, które należy wziąć pod uwagę w tworzeniu i/lub zmianie Twojej strategii link buildingowej.

Znalezienie odpowiednich źródeł

Pierwszą czynnością jest zbudowanie bazy adresów, z których możesz pozyskać wartościowy link. Wybieraj takie, które są:

  • wartościowe – to niewątpliwie subiektywne określenie, ale chodzi o to, by przy wyborze kierować się zdrowym rozsądkiem. Od czasu, gdy Page Rank przestał być aktualizowany, a tym samym stracił wartość informacyjną, jakość domeny mierzy się, biorąc pod uwagę wiele różnych czynników. Jaki jest ruch na stronie? Czy strona ma duży autorytet? Jaką ma historię? Im lepsze współczynniki ma domena, tym większa wartość pozyskanego linku;
  • trafne – źródła powinny być jak najbardziej zbliżone do branży, w której działasz. Innymi słowy, potrzebujesz linków z tematycznych stron, tj. związanych z tą samą lub chociaż zbliżoną tematyką, co strona, dla której pozyskujesz linki.

O czym jeszcze należy pamiętać? To w treści osadzasz linki, które potem publikujesz na stronach. Zadbaj więc, aby były one tematyczne i wysokiej jakości. Dobra treść powinna być: unikalna, przyciągająca uwagę czytelnika, ciekawa i wyczerpująca temat, zawierająca rzetelne informacje, poprawnie napisana pod kątem stylistyki i ortografii oraz odpowiednio sformatowana.

Monitorowanie kampanii

Jeśli zależy Ci na jakości i wysokich wynikach, które nie będą narażone na filtr algorytmiczny czy bana, powinieneś skupić się jednocześnie na wszystkich wymienionych elementach:

  • poszukiwaniu wartościowych źródeł oraz wydawców oferujących miejsca dla treści w serwisach z wysokiej jakości contentem,
  • tworzeniu lepszej jakościowo i bardziej wciągającej treści,
  • zwiększeniu zasięgu dla publikowanego contentu (np. poprzez promocję w mediach społecznościowych),
  • publikowaniu treści z większą częstotliwością i wartością dla czytelnika.

Dywersyfikacja strategii

Kolejnym niezwykle istotnym elementem strategii link buildingu jest dywersyfikacja źródeł linków. Nie chodzi tutaj wyłącznie o profil linków, ale także o różnorodność źródeł pod kątem skryptów. Dzięki temu wygląda on bardziej naturalnie niż gdybyś miał linkować tylko z jednego źródła (np. katalogów czy komentarzy). Sprawa dotyczy również samych skryptów, na których opiera się wiele serwisów – od najpopularniejszych CMS-ów jak WordPress, Joomla czy Drupal, poprzez skrypty typowo katalogowe jak INDEXU, Arfooo czy Sinooke, a skończywszy na skryptach autorskich.

adwords-793034_1920

Taktyki link buildingu niezgodne z zasadami Google

Systemy Wymiany Linków

Jeszcze kilka lat temu cieszyły się ogromną popularnością. Od kiedy algorytm Google zaczął być udoskonalany, coraz więcej specjalistów SEO zaczęło otrzymywać powiadomienia w Google Webmaster Tools (aktualnie Google Search Console) o ręcznych działaniach, co zwykle oznaczało filtr lub bana. Obecnie algorytm radzi sobie coraz lepiej z wykrywaniem płatnych i tym samym nienaturalnych linków. Należy zatem pamiętać, aby unikać automatów do generowania linków, płatnych (i bezpłatnych) odnośników w niskiej jakości, niemoderowanych katalogach oraz linków na stronach z niewartościowym contentem lub słabymi linkami.

Droga na skróty zamiast pełnowartościowych treści

Jest tylko jeden pewny sposób na uzyskanie dobrej jakości linku – stworzenie unikalnych treści. Każde inne działanie można podpiąć pod Grey Hat lub Black Hat SEO. Taktyki pisania tekstów, które kiedyś były popularne (teksty synonimizowane, teksty pressel page itp.), mogą obecnie tylko zaszkodzić Twojej stronie. Podobnie jest z pozyskiwaniem linków niskim nakładem pracy, pozostawiając długie i ciekawe komentarze na niskiej jakości blogach, często opuszczonych i zaspamowanych setkami automatycznie wygenerowanych treści. W ten sposób działasz na niekorzyść własnej strony www.

Największym błędem strategii link buildingu jest jej brak. Można mieć unikalny content, interesujące materiały, ale jeśli nie zostanie to uzupełnione o odpowiednią strategię linkowania, to potencjał zostanie niewykorzystany.

Po opublikowaniu wysokiej jakości treści należy dotrzeć do odpowiednich odbiorców, którzy będą nimi zainteresowani. Warto nawiązywać kontakty z blogerami oraz webmasterami, a także wykorzystać do celu promocji media społecznościowe, ponieważ efektywny zasięg treści jest kluczowym elementem budowania relacji, a tym samym szansą na naturalne linki zwrotne.

Jakie są rodzaje anchorów?

Anchor text, zwany także kotwicą, to klikalny tekst w hiperłączu, wyróżniony innym kolorem lub za pomocą podkreślenia. Odgrywa ogromną rolę w strategii linkowania wewnętrznego i zewnętrznego. Odnosi się do witryny, do której kieruje link. Tekstem zakotwiczonym są zazwyczaj słowa kluczowe związane z daną firmą lub wskazujące, co można znaleźć na podlinkowanej podstronie. Zalecana długość anchor textu wynosi 60 znaków.

Anchory to nie tylko słowa wyróżnione na tle całego tekstu. Mają za zadanie ułatwiać nawigację na stronie, wskazywać użytkownikowi, do jakiej witryny zaprowadzi go dany link oraz zachęcać do kliknięcia w odnośnik. Wyróżnia się:

brandowe anchory – kotwicą jest tutaj nazwa Twojej marki. Ten rodzaj anchora jest bezpieczny, gdyż nie traktuje się go jako spam. Zwiększa widoczność całej witryny, poprawiając wskaźnik Domain Authority;
generyczne anchor texty – w tym przypadku anchor nie jest związany z treścią strony, do której prowadzi odnośnik. Zazwyczaj stanowi wezwanie do działania (CTA) i wynika z kontekstu zdania;
URL anchor – to zwykły adres URL, wklejony jako klikalny odnośnik. Nie znajduje się pod tekstem zakotwiczonym. Taki link jest pozytywnie traktowany przez Google.
anchor exact match – zawiera frazę kluczową i prowadzi do podstrony dokładnie z nią związaną.

Wśród pozostałych rodzajów anchorów wymienia się partial match anchor, phrase match anchor text oraz grafiki anchor umieszczone w atrybucie ALT.

Rodzaje linków ze względu na sposób umieszczenia

Linki wewnętrzne

Prowadzą do innych podstron w obrębie tej samej witryny. Mają kluczowe znaczenie dla zbudowania logicznej struktury serwisu. Pomagają wyszukiwarce Google zrozumieć, w jaki sposób poszczególne zakładki są ze sobą powiązane. Za pomocą linków wewnętrznych możesz skierować użytkowników do innych, ważnych treści na blogu, zainteresować ofertą, zwiększyć ich zaangażowanie i zaufanie, a w końcu zachęcić do dokonania zakupu.

Linkowanie wewnętrzne jest ważnym elementem optymalizacji SEO. To skuteczna praktyka tworzenia linków pomiędzy poszczególnymi podstronami na tej samej domenie internetowej. Jeżeli więc publikujesz artykuły, które odnoszą się do wspólnego tematu, możesz umieścić do nich linki w treści lub za pomocą innych elementów, takich jak grafii, przyciski czy banery. W ten sposób budujesz autorytet tematyczny (tzw. Topical Authority), dzięki czemu wyszukiwarka częściej wyświetla Twoje treści w wynikach wyszukiwania.

Linki zewnętrzne

To nic innego, jak hiperłącza, które kierują do innych domen. Wyróżnia się linki wychodzące (outbound linking) oraz przychodzące (inbound linking), w zależności od tego, czy za ich pomocą użytkownicy i roboty opuszczają Twoją stronę, czy do niej trafiają. Stanowią ważny element budowania autorytetu i wiarygodności witryny, wspierają pozycjonowania oraz pozwalają zaprezentować wartość płynącą z Twojej oferty szerszemu gronu użytkowników.

Należy jednak pamiętać, by pozyskiwać linki zewnętrzne zgodnie z przyjęta strategią SEO oraz wytycznymi Google. Kluczowe znaczenie ma ich jakość, a nie ilość. Stanowią bowiem wskazówkę dla Google, jaka jest tematyka strony i są jednym z wyznaczników jej wartości. Duża liczba odnośników z witryn o wysokim autorytecie zapewni Twojej witrynie wyższą pozycję w rankingu, zwiększy ruch w obrębie serwisu i zbuduje zaufanie odbiorców do Twojej marki.

Jak sprawdzić, czy link kopie?

Jednym z najprostszych sposobów na zweryfikowanie, czy dany odnośnik jest bezpieczny, jest przyjrzenie się elementom adresu strony internetowej. Pod względem technicznym URL składa się z trzech komponentów: protokołu, domeny i ścieżki. Adres powinien zaczynać się od liter HTTPS. Najważniejsza z nich to „S”, która świadczy o tym, że witrynę chroni certyfikat SSL. Użytkownik może mieć pewność, że jego dane są szyfrowane, a osoby trzecie nie są w stanie ich przechwycić.

Warto także sprawdzać dokładną lokalizację, do której kieruje odnośnik. Ręczna kontrola nie zawsze jest jednak skuteczna, ponieważ niektórzy atakujący skracają adresy za pomocą Bitly i innych podobnych narzędzi. W ten sposób ukrywają ścieżki plików witryny i uniemożliwiają ocenę, czy jest ona złośliwa.
Fałszywe linki często zawierają także błędy w nazwie, powtórzone litery lub znaki podobne do liter. Cyberprzestępcy korzystają ze stron, które same w sobie nie są złośliwe, lecz mogą ukryć szkodliwy odnośnik.

Indeksacja kluczem w link buildingu

Ważnym aspektem, na który zwracają uwagę specjaliści SEO, jest indeksacja linków. Nawet jeżeli zgromadzisz w bazie dziesiątki odnośników, mogą okazać się zupełnie bezwartościowe, jeżeli nie trafią do indeksu Google. Wówczas nie będą miały żadnego wpływu na widoczność Twojej witryny w wynikach wyszukiwania.

Jak zatem sprawdzić, czy Google zaindeksowało linki? Można tego dokonać ręcznie poprzez wklejenie adresu URL strony inicjującej linkowanie w pole wyszukiwania wraz z fragmentem tekstu. Jeżeli w odpowiedzi Google zwróci odnośnik do Twojego adresu URL, możesz mieć pewność, że witryna wraz ze znajdującymi się na niej linkami została zaindeksowana.

Może się zdarzyć, że otrzymasz następującą informację zwrotną: “podana fraza nie została odnaleziona”. Jeżeli więc adres URL nie znajduje się w wynikach wyszukiwania, oznacza to, że link nie został jeszcze zaindeksowany. Szybkość i skuteczność tego procesu zależą od wielu czynników. Ważne, aby swoimi działaniami nie utrudniać zadania botom, np. umieszczając link na mniej popularnej stronie lub w artykule znajdującym się daleko w strukturze witryny.

Ponadto, fakt, że link został zaindeksowany, nie oznacza, że pozostanie w indeksie Google na zawsze. Dlatego należy systematycznie sprawdzać stan najważniejszych odnośników kierujących do pozycjonowanej witryny.

people-woman-coffee-meeting

Podsumowując, link building to paliwo

Aby móc rozpocząć strategię link buildingową, musisz mieć dobrze zoptymalizowaną witrynę, naturalną i logiczną strukturę strony oraz wysokiej jakości treści. Zwróć również uwagę na błędy techniczne, takie jak: szybkość ładowania serwisu, zduplikowane treści, przekierowania 302, duplikaty meta tagów czy niewłaściwe zastosowanie atrybutów nofollow i dofollow. Sprawdź, czy Twoja strona jest przyjazna dla urządzeń mobilnych oraz zawiera linki kanoniczne.

Wykonamy dla Ciebie link-building w ramach pozycjonowania

Naturalna i logiczna struktura serwisu to najlepszy sposób na efektywną dystrybucję linków (linkowanie wewnętrzne i linki przychodzące). Odpowiednia budowa sprawi, że linki zwrotne będą przynosiły więcej korzyści, a to oznacza, że będziesz potrzebował ich mniej, by osiągnąć zamierzony cel. Dobrze skonstruowana witryna to również lepszy User Experience. Przykładowo, jeśli świadczysz kilka różnych usług, przygotuj dla każdej z nich dedykowaną zakładkę, w obrębie której być może uda Ci się wyróżnić kolejny podział. Działaj na podstawie logiki, jednocześnie biorąc pod uwagę szybkość znajdowania informacji przez potencjalnego klienta.

Mając już za sobą naprawione błędy techniczne i stworzoną odpowiednią strukturę strony, pozostało wypełnić witrynę wysokiej jakości treściami, które będą pracowały na markę. Nie będzie miało znaczenia, ile linków zwrotnych udało Ci się zdobyć oraz to, jak dobrze zoptymalizowana jest Twoja strona bez wartościowego contentu. Słaba treść nie pozwoli napędzić ruchu z organicznych wyników wyszukiwania. W tym miejscu warto również wspomnieć o stosowaniu fraz długiego ogona.

Znaczenie linku jest określane na podstawie zawartości treści, w której się znajduje, a także na podstawie tematyczności domeny. Aby sprawdzić szacowane znaczenie odnośnika, możesz użyć do tego narzędzie Majestic – Topical Trust Flow Topics. Linki zwrotne powinny być wiarygodne, a są takie wtedy, gdy pochodzą z wiarygodnych, zaufanych stron. Autorytet domeny, na której chcesz umieścić link sprawdzisz również w Ahrefs.

Im strona ma wyższy autorytet i ruch, tym zwykle trudniej zdobyć z niej link, ale korzyści z takich odnośników, jeśli chodzi o pozycje w wyszukiwarkach, są naprawdę duże w porównaniu do czasu zainwestowanego w ich zdobycie.

Zachowaj umiar w linkowaniu na frazy exact match, tzn. frazy, na które chcesz wypozycjonować swoją stronę. Stosując je w nadmiernej ilości, możesz z pewnością liczyć na karę od Google. Zamiast exact match, niech lwią część Twoich linków stanowią frazy brandowe i czyste URL-e. Zwracaj także szczególną uwagę na położenie Twoich linków – nie tylko w obrębie danej podstrony. Zweryfikuj, do jakiej domeny linkuje strona, na której chcesz umieścić link. Przeanalizuj stopki i sidebars pod kątem treści, do których prowadzi.